Η φωτογράφιση τοπίων και φύσης είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και αγαπημένα θέματα πολλών φωτογράφων. Αποτελεί μία μεγάλη κατηγορία στη φωτογραφία με πολλούς φωτογράφους να ασχολούνται με αυτή ερασιτεχνικά, αλλά και επαγγελματικά.

Παρακάτω θα βρεις μερικές χρήσιμες συμβουλές για τη φωτογραφία τοπίου και φύσης που θα σε βοηθήσουν να βελτιώσεις τις λήψεις σου.

 

1. Δούλεψε σε Manual Mode

Ένα από τα πρώτα βήματα για να μπορέσεις να γίνεις καλύτερος φωτογράφος είναι να «γυρίσεις» τη μηχανή σου σε χειροκίνητη λειτουργία. Έχοντας επιλέξει Manual Mode (χειροκίνητη λειτουργία), αποκτάς πλήρη έλεγχο της φωτογραφικής μηχανής.

Στη φωτογραφία τοπίου αυτό είναι απαραίτητο. Οι συνθήκες περιβάλλοντος μπορούν να μεταβληθούν από στιγμή σε στιγμή. Η φωτογραφική μηχανή σε αυτόματη λειτουργία δεν μπορεί να υποστηρίξει και να διαχειριστεί σωστά όλες αυτές τις αλλαγές.

 

2. Αγόρασε ένα τρίποδο

Προϋπόθεση για μια σωστή, τεχνικά, φωτογραφία είναι η ευκρίνεια και η καθαρότητα. Το τρίποδο, στον κόσμο της φωτογραφίας τοπίου είναι ένα απολύτως απαραίτητο εργαλείο, καθώς σου δίνει τη δυνατότητα να δοκιμάσεις πολλούς διαφορετικούς συνδυασμούς ρυθμίσεων της φωτογραφικής μηχανής, να προσαρμόσεις σωστές ρυθμίσεις σε δύσκολες συνθήκες φωτισμού, αλλά και να πειραματιστείς με τεχνικές όπως Long Exposure και Focus Stacking.

 

 

3. Τράβα σε RAW

Πολύ συχνά ακούω την γνωστή ερώτηση «RAW ή JPEG;» αλλά και «ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτούς τους τύπους αρχείων;». Για όσους δεν γνωρίζουν τις διαφορές, καλό θα ήταν να ρίξουν μια ματιά εδώ.

Οι βασικότερες και ίσως και πιο ενδιαφέρουσες διαφορές είναι ότι τα JPEG αρχεία είναι συμπιεσμένα και επεξεργασμένα από την φωτογραφική μηχανή. Για παράδειγμα, γίνεται επεξεργασία για noise reduction, HDR, contrast, saturation και πολλά αλλά. Αυτή η διαδικασία έχει ως αποτέλεσμα να χαθεί σημαντική πληροφορία από τα αρχεία και να κάνει την επεξεργασία τους με ειδικό λογισμικό απαγορευτική.

Αντίθετα, τα RAW αρχεία είναι ασυμπίεστα και διαθέτουν όλη την πληροφορία που καταγράφει ο αισθητήρας της φωτογραφικής μηχανής. Αυτά τα αρχεία συνήθως δείχνουν σκοτεινά και πολύ flat. Χρειάζονται κατάλληλη επεξεργασία με ειδικό software όπως το Adobe Camera Raw ή το Adobe Lightroom.

Τραβώντας σε RAW, τόσο στην φωτογραφία τοπίου όσο και σε κάθε είδος φωτογραφίας οι δυνατότητες να διορθώσουμε τις φωτογραφίες μας αλλά και να τις επεξεργαστούμε με ένα δικό μας τρόπο είναι πάρα πολλές.

 

4. Μη χρησιμοποιείς μόνο ένα φακό

Είναι εύκολο να αγαπήσεις έναν φακό και να τον χρησιμοποιήσεις για κάθε σου λήψη, ειδικά όταν είσαι νέος στον κόσμος της φωτογραφίας τοπίου.

Οι wide-angle φακοί δίνουν πάντα ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα όταν φωτογραφίζουμε τοπία και φύση. Όμως, πολλές φορές ξεχνάμε να δοκιμάζουμε νέα πράγματα. Όσο παράξενο και αν ακούγεται, ένας τηλεφακός είναι σημαντικός όσο και ένας ευρυγώνιος φακός. Με τη χρήση διαφορετικών φακών και εστιακού μήκους θα μπορέσεις να έχεις ένα πλούσιο portfolio με πολλές και διαφορετικές λήψεις.

 

 

5. Δώσε μεγάλη προσοχή στο μπροστινό θέμα

Φωτογραφίζοντας με έναν υπέρ-ευρυγώνιο φακό, έχεις την ευκαιρία να «χωρέσεις» στο κάδρο πολλά πράγματα. Προσπάθησε να βρεις μία ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια και να την συμπεριλάβεις με ό,τι άλλο υπάρχει στο πίσω μέρος (background) όπως για παράδειγμα μερικά λουλούδια, φυτά ή πέτρες.

Εάν νομίζεις πως είσαι αρκετά κοντά στο έδαφος, πήγαινε κι άλλο! Έτσι, θα καταφέρεις να δώσεις ακόμα μεγαλύτερη έμφαση και βάθος κάνοντας το κάδρο σου ενδιαφέρον. Μη βιαστείς να φωτογραφίσεις το εντυπωσιακό τοπίο που βλέπεις. Δώσε πολύ προσοχή στο μπροστινό θέμα!

Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται σήμερα από πάρα πολλούς επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφους.

 

6. Μην το βάζεις κάτω!

Θα κλείσω λέγοντας ίσως το σημαντικότερο απ' όλα. Πρέπει πάντα να προσπαθούμε και να μην το βάζουμε ποτέ κάτω. Η φωτογράφιση τοπίων είναι μια δύσκολη υπόθεση και απαιτεί μεγάλη υπομονή και επιμονή. Όλες αυτές οι εντυπωσιακές φωτογραφίες που βλέπουμε καθημερινά από μεγάλους φωτογράφους στο διαδίκτυο τραβήχτηκαν με πολύ κόπο, προσπάθεια, υπομονή και φυσικά με πολλές δοκιμές!

 

Το άρθρο και οι φωτογραφίες ανήκουν στον Dimitri Krikeli